НАВЧАЛЬНИЙ МАТЕРІАЛ
ФІШКИ І СЕКРЕТИ ІНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГУ
БОНУСИ: ЧЕК-ЛИСТИ, БРИФ, ТЗ
База знань, наш досвід і новини
Читай наш блог та підписуйся на сторінку в Facebook та Instagram,
щоб не пропустити новий матеріал

Чек-лист для перевірки тексту на «профпридатність»: вичитка, редагування, форматування (частина II)

01.04.2019
Копірайтинг
Автор: Алёна Копанёва
1081
0

Вітаю, шановні читачі нашого блогу! Ми продовжуємо тему перевірки тексту, і сьогодні поговоримо про вичитування, редагування і форматування текстів у ворді. Ця стаття буде корисна всім копирайтерам і редакторам. Пропоную скачати чек-аркуш, який склала команда копірайтерів нашого агентства інтернет-маркетингу. Дотримуйтесь кожного пункту – і на виході отримаєте грамотний і якісний текстовий контент.

Навіть якщо ви вважаєте себе генієм копірайтингу, ваші тексти все одно вимагають ретельної перевірки. Більшості авторів потрібна друга пара очей для перевірки статей на фактичні, граматичні та орфографічні помилки. Також дуже важливо перевірити структуру й оформлення готового матеріалу.

Зрозуміло: ваш текст повинні «полюбити» пошукові системи, але не забувайте, що в першу чергу він повинен бути написаний для людей. Уміння генерувати якісні статті, які цікаві читачам – запорука вашої успішної роботи.

З даної статті ви дізнаєтеся:

Для написання цієї статті я використовувала вже накопичені мною знання і навички в галузі копірайтингу, а також заздалегідь ознайомилася з книгою Роя Пітера Кларка «50 прийомів письма», Накорякової К. М. «Літературне редагування», Мільчина А. Е. «Методика редагування тексту», Розенталя Д. Е.  «Довідник з правопису та літературної правки».

Зачем редактировать текст?

Щодня копирайтерам доводиться писати чимало статей, і зазвичай на дуже різні теми. Наскільки б автор глибоко не занурювався у тему, все одно його матеріал вимагає детальної вичитки. Тут на допомогу приходить редактор. У нашому агентстві інтернет-маркетингу Textum робота будується таким чином: спочатку копірайтер пише текст, кілька разів його перевіряє самостійно, потім перевіркою займається редактор, використовуючи чек-аркуш, щоб нічого не залишилось поза його увагою. Жодна стаття не обходиться без вичитування. Саме тому наші тексти цікаві, корисні і написані без помилок.

Редагування тексту – це ті самі «оздоблювальні роботи». Викладену інформацію обов’язково потрібно перечитати і, за необхідності, – відредагувати. Звичайно, в Інтернеті і на комп’ютері є різні текстові програми і сервіси. Вони вкажуть, які слова потрібно «підрихтувати». На жаль, жоден текстовий редактор не зможе «побачити» всіх помилок у в правописі, стилістичному вживання слів різних категорій (синонімів, омонімів паронімів), граматичних нюансів. Коли потрібно написати статтю для людей (а не тільки для пошукових систем), від автора чекають не лише грамотності. Інформація повинна бути логічною, ясно написаною, конкретною і переконливою. Тільки такий текст буде читатися легко і на одному диханні.

Редагуванням повинна займатися компетентна людина, інакше вийде як в анекдоті:

редактирование текста в ворде

Отже, авторові потрібен редактор, щоб допомогти зробити тексти:

  • не тільки лексично і граматично правильними, але і зрозумілими;
  • такими, що легко сприймаються, є переконливими і змістовними;
  • корисними і пізнавальними для людей.

редактирование текста в ворде

Редактор «свіжим оком» знайде в статті пропущені помилки, зможе «до блиску відшліфувати деталі». Він виявить логічні нестиковки, виправить кострубаті фрази і покращить сприйняття матеріалу. Дуже важливий і поділ тексту на частини, аналіз структури, визначення відповідності матеріалу запитам цільової аудиторії.

Цікаво також дізнатися: 8 видів текстів для сайту – пишемо правильно

Як покращити будь-який текст, виправити в ньому недоліки, а слабкий матеріал перетворити на сильний і такий, що чіпляє? Які способи редагування тексту існують? Про це та багато іншого йтиметься в наступних розділах.

Способи редагування тексту: корисні поради

Деякі копірайтери думають, що редагування та вичитування – це різні етапи роботи. Насправді між ними складно провести чітку межу. Не можна редагувати матеріал, не вичитавши його, і важко вичитувати, не редагуючи. Якщо ж автор на автоматі править текст, то у нього є всі шанси отримати на виході нечитабельний  і «пересушений» матеріал.

Розглянемо основні прийоми редагування тексту:

Прийом №1. Дроблення речень

Не пишіть занадто довгих речень, якщо вони громіздкі, то краще розбити їх на кілька коротких.

Приклад:

Ми займаємося проектуванням і виготовленням елеваторної техніки нового покоління, яка користується високим попитом не тільки в Україні, але і в країнах СНД, приємно радуючи своїми експлуатаційними особливостями, а також можливістю працювати в автоматичному режимі.

Такий текст складений неправильно.

Краще написати так:

Ми займаємося проектування і виготовленням елеваторної техніки нового покоління. Наша продукція користується високим попитом не тільки в Україні, але і в країнах СНД. Вона приємно радує своїми експлуатаційними особливостями, а також можливістю працювати в автоматичному режимі.

Прийом №2. Деталізація абстрактних прикметників

При редагуванні тексту часто можна помітити абстрактні прикметники, які значно ускладнюють сприйняття матеріалу. Ось список слів, які часто використовуються в текстах, але не говорять нічого конкретного: зручний, надійний, якісний, вигідний, доступний і т. д.

Практично всі тексти, які пишуть копірайтери, містять однакові або схожі словосполучення, наприклад:

редактирование текста в ворде

Ці фрази порожні, позбавлені деталізації і конкретики. Багато компаній ними «прикриваються», коли хочуть розкрити свої переваги, але люди вже «не ведуться» на такі словосполучення.

Якщо деталізувати ці слова, то вийде набагато краще і зрозуміліше:

редактирование текста в ворде

Погодьтеся, такий текст уже більш переконливий.

Прийом №3 Заміна довгих слів

Не використовуйте абстрактні прикметники, наприклад:

Висококваліфікований, компетентний

Краще написати більш переконливо:

Спеціаліст із 10-річним стажем.

Прийом №4 Видалення слів-підсилювачів

Слова-підсилювачі додають емоційного забарвлення, але позбавлені будь-якого сенсу. До таких слів належать: дійсно, абсолютний, сильно, будь-хто. Часом такі слова необхідні, але головне з ними не переборщити.

Приклад:

Наш інтернет-магазин пропонує дійсно найкращі ціни на літературу. Ми готові доставити товар в будь-яке місто України дуже швидко і без затримок.

Ось як краще написати:

Наш інтернет-магазин пропонує літературу за вигідною вартістю без торговельних накруток і на 10-15% нижче за інші книжкові торгові точки. Ми готові доставити товар у будь-яке місто України за 1-3 дні.

Завжди намагайтеся доповнювати речення цифрами там, де це можливо.

Прийом №5 Уточнення фраз

У багатьох реченнях можна зустріти фрази типу:

  • один з кращих;
  • у числі визнаних лідерів;
  • досвід роботи – понад 5 років;
  • займає провідне місце на ринку послуг.

Вам все це знайомо? Подібні речення можна назвати «розпилюванням», оскільки замість конкретного пояснення використовується ширма загального плану. Зазвичай, коли пишуть, що компанія входить у топ-10 найбільш відомих і успішних, насправді про неї мало хто навіть чув, оскільки вона лише нещодавно почала працювати.

Не намагайтеся обдурити читача, дати йому неправдиву інформацію. Краще зробити акцент на реальних фактах:

редактирование текста в ворде

Ось так набагато краще!

Прийом №6 Заміна складених присудків

Складені присудки містять два і більше дієслова:

Можемо виконати доставку в будь-яке місто України

Краще спростити це речення, написавши:

Виконаємо доставку в будь-яке місто України

Сенс не змінюється, а речення стає коротшим.

Прийом №7 Заміна складних зворотів

Якщо замінити складні звороти, текст стане легше сприйматися.

Переконайтеся самі:

  • Техніка може повністю працювати в автоматичному режимі за заданою програмою і без участі людини.
  • Зателефонуйте нам, щоб отримати більш детальну інформацію про вподобаний товар за телефоном: 34-45-98

Після спрощення:

  • Техніка працює в режимі автомат
    Всі консультації по телефону: 34-45-98

Практично будь-який текст можна скоротити без втрати смислу.

Засвоївши ці правила редагування, ви зможете швидше і легше правити будь-які тексти.

На що варто звернути увагу під час редагування тексту?

При редагуванні SEO-текстів наш редактор звертає увагу на такі моменти:

  • Наявність мета-тегів:

редактирование текста в ворде

Мета-теги потрібно прописувати для того, щоб у видачі у сторінки був привабливий сніппет і title з високим CTR. Якщо їх правильно застосовувати, то у статті збільшується потрапити в топ Yandex, Google й інших пошукових систем.

Title повинні складатися з високочастотних + низькочастотних ключів (1-3 шт.). Головний ключ вставляється ближче до початку. Добре, якщо будуть використовуватися цифри, прикметники і прислівники. Не можна використовувати складні слова і стоп-символи ((/ \ | () + =?).

При написанні description використовуйте тільки високочастотні запити, а головний ключ вкажіть 2 рази у точному входженні та розбавленому вигляді. Вкажіть найважливіші для клієнтів «фішки» компанії, а в кінці напишіть заклик до дії (заходите, замовляйте, купуйте). Для кращої візуалізації використовуйте спецсимволи, наприклад: ➢ ➣ ➤ ➔ ✔ ☀ ★ ☎ ✈.

редактирование текста в ворде

Раджу прочитати статтю: Мета-теги (title, description, keywords): як правильно прописати?

  • Ключові слова в тексті

Серед інших важливих правил при написанні якісної статті також варто відзначити можливість групувати, відміняти і розбавляти ключові запити. Ключовики повинні бути вписані максимально гармонійно і відповідати змісту матеріалу. Не можна розділяти ключ крапками. Головний ключовий запит повинен бути в 1-м і останньому реченні тексту. Як мінімум, один з підзаголовків повинен містити ключовий запит.

Пропоную прочитати: Які бувають ключові слова та як їх гармонійно вписати у статтю?

 А зараз хочу поділитися чудовим прикладом того, що не можна вписати 22 клчі у статтю на 1700 знаків:

редактирование текста в ворде

І ще кілька корисних порад «на десерт»:

  • Заздалегідь оберіть стиль написання статті, переважно використовуючи фрази і терміни, які будуть зрозумілі цільової аудиторії.
  • Перевіряйте наявність ключових слів у тексті (краще, якщо вони будуть виділені жирним шрифтом).
  • Обов’язково придумайте чіпляючий заголовок і підзаголовки, не забувайте про марковані й нумеровані списки, за необхідності – таблиці.
  • Позбувайтесь кліше, шаблонних фраз.
  • Не потрібно захаращувати текст вступними словами типу: швидше за все, як би там не було, а ви, напевно, безумовно, знаєте і т. д.
  • Не забувайте про перелінковку на інші товари/послуги (приблизно 1 перелінковка на 1000 ЗБП).
  • Не поспішаючи і дуже уважно читайте кожне речення на орфографічні, граматичні, пунктуаційні та стилістичні помилки.
  • Уникайте повторів один і тих самих слів у сусідніх реченнях.
  • Слідкуйте за логікою і послідовністю викладу думок.
  • Придумайте короткий висновок, що буде логічним завершенням статті.
  • Якщо сумніваєтесь у правильності написання будь-якого слова – загляньте в словник (це може бути онлайн-ресурс).
  • Дотримуйтесь вимог ТЗ.

редактирование текста в ворде

Ще один нюанс: Прочитайте всю викладену інформацію вголос. Це позбавить вас необхідності доопрацювання через те, що ви не помітили якоїсь помилки, коли переглядали текст «по діагоналі». Не варто вичитувати текст «з пилу, з жару»!

Пам’ятайте, що не можна так просто взяти і написати геніальний текст. Спочатку потрібно зібрати і вивчити інформацію, обробити її, а потім скласти план матеріалу.

Як форматувати статті?

Коли стаття написана і вичитана, подбайте про те, щоб вона була ще й грамотно відформатована. Що це означає? Матеріал повинен бути розділений на абзаци, заголовки, підзаголовки і списки. Усе це візуально покращує сприйняття статті.

У своїй практиці я форматую статті за чек-аркушем, складеним нашим агентством інтернет-маркетингу.

Згідно з ним, копірайтер повинен дотримуватись таких вимог:

  • Гарнітура – Arial, кегль – 11
  • Розбивка на абзаци – не більше 6-7 рядків у кожному.
  • Заголовки і підзаголовки повинні бути виділені за допомогою меню «Стилі» (у правому верхньому куті сторінки у ворді):

редактирование текста в ворде

<h1> – один (обовязково);

<h2>, <h3> та ін. – виходячи з контексту (дуже багато заголовків заборонено).

Корисно буде прочитати: Як швидко придумати «ціпляючий» заголовок?

«Фішки» для швидкого форматування текстів у Google Docs:

  • Відділіть заголовки і підзаголовки від основного тексту. Зробити це можна за допомогою вбудованих стилів Word.
    Помістіть текст по ширині. Для цього виділіть його і натисніть на клавіші Сtrl + Shift + J. Щоб виділити текст по лівому краю, досить набрати Сtrl + Shift + L, по центру – Сtrl + Shift + Е, по правому краю – Сtrl + Shift + R.

Або скористайтеся панеллю інструментів:

редактирование текста в ворде

  • Зробити нумерований список можна за допомогою верхньої панелі задач або натиснувши Сtrl + Shift + 7, а якщо потрібен маркований – Сtrl + Shift +8.
  • Вставляйте картинки перетягуванням з робочого столу або з іншого сайту. Не всі знають, але в документ Google Docs можна швидко перетягувати картинки зі свого робочого столу, без зайвої операції: Копіювати → Вставити. Можна також вставити картинку з іншого веб-сайту, просто затиснувши її та перетягнувши в свій документ (без збереження її на комп’ютер).
  • Перекладайте документи за лічені секунди. Якщо ви працюєте з текстом іноземною мовою, то в Google Docs є вбудований перекладач. Щоб його протестувати, просто перейдіть в меню Інструменти → Перекласти документ. У спливаючому вікні можна вибрати абсолютно будь-яку мову для перекладу.

редактирование текста в ворде

Важливо! Не треба розфарбовувати текст. Різнобарвний текст, різні шрифти і розміри псують будь-яку статтю, і часу на її читання витрачати не хочеться. Візуально текст повинен бути максимально простим, але водночас – гарним і акуратним.

Розробники Google Docs створили простий набір функцій базового форматування документів і забезпечили його першокласними інструментами для спільної роботи. Усі зміни автоматично зберігаються на диску, і їх можна в будь-який момент переглянути. Це дозволяє копірайтеру дізнатися про свої помилки і недоліки, які виявив і виправив редактор. Щоб документ могли переглядати інші користувачі – відкрийте доступ до файлів і папок і дозвольте іншим переглядати, редагувати або коментувати їх.

редактирование текста в ворде

Відкриваємо доступ потрібним користувачам:

редактирование текста в ворде

Пропоную ознайомитись із повним переліком швидких команд, якими можна професійно користуватися у редакторі Google Docs.

редактирование текста в ворде

Правила написання ідеальної статті

Цікава і приваблива стаття повинна бути складена за такими правилами:

  • містити «чіпляючий» заголовок й інформативні підзаголовки;
  • занурювати в проблему, пропонувати шляхи вирішення, мотивувати до прочитання;
  • мати впорядковану інформацію без зайвих слів і фраз;
  • починатися зі вступу і закінчуватися логічним завершенням.

Складіть структуру. Якщо ви, наприклад, пишете статтю для категорії товарів, то орієнтовний план написання статті повинен бути таким:

редактирование текста в ворде

Широкою популярністю користуються статті, написані:

  • яскраво й наочно;
  • просто про складне;
  • цікавою і легкою мовою.

Постарайтеся дати читачам кілька корисних порад або чогось їх навчити.

Варіанти гарного оформлення статті: шпаргалки для початківців

Ну, ось: текст уже написаний, тепер саме час приступити до його оформлення у ворді. З чого почати?

Щоб стаття на сайті виглядала якнайкраще, потрібно:

  • Виділити півжирним і курсивним накресленням важливі фрази. Списки в статті краще прописувати жирним курсивом, перше слово / словосполучення в пункті – жирним (якщо можна виділити за змістом). Якщо в пункті більше, ніж 1 речення, починаємо з великої літери, в кінці – крапка. Намагайтеся, щоб усі пункти були однакової довжини. Не пишемо поруч 2 списки поспіль, даємо між ними, мінімум, 2-3 текстових абзаци.
  • Скласти інфографіку в ворді (використовуючи кольору сайту), знайти картинки і унікалізувати їх. Дослідження показують, що тексти із зображеннями краще індексуються і завжди привертають увагу читачів. Оригінальна інфографіка збільшує привабливість контенту, мотивує користувачів, а також спрощує і прискорює процес розуміння представленої інформації.

Зробити інфографіку можна в звичному для всіх документі Word. Просто зайдіть у вкладку «Вставка – Фігури» (виберіть потрібну – і вона з’явиться на сторінці). Далі можна змінювати форму, колір і розмір фігури. Натисніть на фігуру, потім перейдіть у вкладку «Формат» і виберіть колір заливки і контуру фігури. На панелі завдань ви знайдете ще безліч корисних інструментів, які допоможуть легко і швидко створити яскраву інфографіку.

Приклад:

редактирование текста в ворде

Як унікалізувати картинки для оформлення тексту, ви дізнаєтесь тут.

Важливо! Картинки краще розміщувати приблизно 1 шт на 1500 ЗЗП. Якщо вони є в таблиці, то повинні бути виконані в єдиному стилі (наприклад, всі горизонтальні на прозорому тлі). Добре, якщо на зображенні буде логотип компанії.

Стаття, оформлена таким чином, буде сильно відрізнятися від тих «простирадл», які зазвичай здають копірайтери-новачки. А це великий плюс у вашу «скарбничку».

Ще одна рекомендація наостанок: Звертайте увагу на сайти конкурентів. У цьому немає нічого ганебного, адже це допоможе перейняти вдале оформлення матеріалу на сайті, або навпаки, захистити себе від використання невдалих шрифтів та інших елементів оформлення. Повністю копіювати текст і кольори інфографіки не треба. Беріть тільки краще, аналізуйте і вносьте свої зміни до статті.

Висновки

Підсумуємо викладений матеріал і запам’ятаємо, що в тексті обов’язково повинні бути:

  • мета-теги (title, description, keywords);
  • «чіпляючий» заголовок (H1 – із ключем, складатися з 3-4 слів);
  • підзаголовки (h2, h3) – з ключем, 2-3 (за змістом);
  • списки (1-2 на 2000 символів з проміжками);
  • ключові слова (гармонійно вписані в текст);
  • картинки й інфографіка (унікальні, хорошої якості і в єдиному стилі);
  • перелінковка на інші товари (приблизно 1 перелінковка на 1000 ЗБП).

На цьому поради з вичитування та редагування текстів вичерпано. Спасибі за прочитання цього матеріалу!

Чи допомогла вам ця стаття? Якщо у вас є додаткова інформація, якою ви готові поділитися, то з нетерпінням чекаю її у коментарях.

Автор: Алёна Копанёва