НАВЧАЛЬНИЙ МАТЕРІАЛ
ФІШКИ І СЕКРЕТИ ІНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГУ
БОНУСИ: ЧЕК-ЛИСТИ, БРИФ, ТЗ
База знань, наш досвід і новини
Читай наш блог та підписуйся на сторінку в Facebook та Instagram,
щоб не пропустити новий матеріал

Складаємо бриф для клієнта: поради, секрети та приклади

29.10.2019
Копірайтинг
Автор: Алёна Копанёва
823
0

Вітаю вас на сайті Textum! Сьогодні пропоную ознайомитися з темою: «Складання брифу». Даний матеріал буде корисний всім копірайтерам і компаніям, які працюють в сфері інтернет-маркетингу. Я зібрала список правил, що дозволяють скласти ідеальний бриф для клієнта. Використовуючи їх можна дізнатися особливості компанії, визначити вимоги і побажання замовника.

Прочитайте цю статтю, щоб дізнатися::

Пропоную не тільки теорію, а й приклад вже готового змістовного брифу, який використовує наша команда в своїй практиці. Такий його вид найкращим чином допомагає зрозуміти клієнта і виконати роботу на 100%. А на «закуску» – лайфхак зі складання документу для клієнтів і трохи гумору по темі.

Топ-5 переконливих причин, чому потрібно складати бриф?

Ви копірайтер, контент-менеджер і отримали замовлення на написання текстів для нового сайту?

Перше, що необхідно зробити – зануритися в бізнес клієнта, а значить вам обов’язково потрібен спеціальний документ. Що таке бриф? Це шаблон, складений у вигляді опитувального листа з ретельно опрацьованими питаннями, на які належить відповісти клієнту. Він, як остання картинка в пазлі, допомагає копірайтеру отримати повне уявлення про новий проект. Такий документ може використовуватися в якості основи для підготовки технічного завдання.

Що таке бриф

Я склала 5 причин, чому обов’язково потрібно використовувати бриф і як він допомагає в роботі копірайтеру:

  1. Виключає розбіжності з клієнтом. Можливо вам знайома ситуація, коли клієнт говорить: «Мені не подобається цей текст», «Ви перекрутили інформацію про компанію», «Це зовсім не те» і при цьому не дає ніяких пояснень. Під цими словами може матися на увазі все що завгодно: стаття не розкриває переваги компанії, не подобається її стиль або структура, в якій вона написана. Працюючи по брифу, ви зводите виникнення спірних і конфліктних ситуацій до мінімуму, а готовий результат приймається з першого разу.
  2. Допомагає отримати цінний матеріал для роботи. Копірайтеру не потрібно буде «висмоктувати інформацію з пальця». Весь отриманий від клієнта текст правдивий і актуальний, а значить його можна сміливо використовувати в роботі.
  3. Скорочує час на обговорення замовлення. Деякі копірайтери задають питання по листуванню, але на це йде дуже багато часу, тим більше такий метод постійно відволікає клієнта. Документ допомагає зрозуміти весь масштаб роботи і визначити точні терміни для її виконання.
  4. Дозволяє дізнатися найдрібніші деталі про компанію. Ви зможете легко підготувати «сильний» текст, який принесе замовнику прибуток і виведе його бізнес на новий рівень.
  5. Підкреслює професіоналізм і серйозність вашої компанії. Робота з брифом побічно відображає експертність і клієнт обов’язково оцінить прагнення зібрати максимум інформації для створення якісних статей, а також ваше відповідальне ставлення до роботи.

Дізнайтеся прямо зараз: Як написати експертну статтю? 5 кроків до якісного тексту

Сила брифу заключаєтсья в тому, що він:

Для чого потрібен бриф

Погодьтеся, набагато простіше працювати за таким сценарієм. Копірайтер:

  • прочитав ТЗ і вивчив сайт компанії;
  • підготував список питань, оформив їх у вигляді таблиці;
  • відправив документ клієнту і отримав заповнений бриф;
  • на основі отриманих відповідей написав якісний текст.

Користь брифу

А тепер трохи лірики: ви можете собі уявити кравця, який шиє одяг без викрійок, зняття мірок і все робить на око? Дивакувато, чи не так? Приблизно так само дивно виглядає в очах серйозного замовника копірайтер, який відкидає необхідність брифу, ТЗ і пише тексти без занурення в його бізнес.

Наше агентство інтернет-маркетингу використовує два способи отримання інформації від замовника:

  1. Анкетування – застосовується детальний бриф, який кожен клієнт може завантажити на нашому сайті в електронному вигляді, заповнити його та надіслати на пошту, в скайп або в вайбер. Пропоную скачати зразок брифу для замовника або на його прикладі зробити свій.
  2. Інтерв’ювання – ми розмовляємо з клієнтами в телефонному режимі і уточнюємо всі подробиці під час невимушеної розмови. Ви можете завантажити зразок питань для інтерв’ювання, який стане в нагоді у вашій практиці.

Багато власників інтернет-магазинів і компаній говорять, що заповнення брифу дозволяє поглянути на їх бізнес з іншого боку і визначити особливості, які допоможуть обійти конкурентів. Крім цього, такий вид опитувальника допомагає їм швидше визначитися з цілями і змістом проекту.

Обов’язково переконайте замовника заповнити бриф перед написанням текстів, оскільки в першу чергу, ви працюєте в його інтересах і націлені на довгострокове співробітництво. Інакше можете отримати таку відповідь:

Анекдот про бриф

Щоб уникнути розбіжностей, непорозуміння і зайвих правок, в анкеті мають бути викладені детальні питання про товари, послуги, відповіді на які будуть використовуватися в майбутніх статтях.

Пропоную прочитати: 8 видів текстів для сайту – пишемо правильно

Які бувають брифи і в чому їх відмінності?

Існує кілька різновидів такого роду опитувальників:

  • бриф-анкета – для проведення опитування з метою з’ясувати цілі і завдання компанії;
  • креативний бриф – для планування і розробки рекламної акції;
  • експертний бриф – передбачає маркетинговий аналіз, в ньому вказують всі умови і вимоги до написання контенту.

Останній вид брифу часто використовується копірайтерами. Він виходить досить інформативним і зручним в ході реалізації проекту. Такий бриф дозволяє описати товар або послугу у вигідному світлі.

На замітку! Не настільки важливі види брифів, скільки грамотно підібрані питання, що дозволяють правильно вирішити завдання замовника.

Єдиної форми брифа не існує, веб-студії і агентства інтернет-маркетингу самі розробляють власні пропозиції.

Чим бриф відрізняється від технічного завдання?

ТЗ і бриф – це два абсолютно різних документи.

Щоб в цьому переконатися, достатньо поглянути на список питань останнього:

  • відомості про компанію та опис продукту;
  • вигоди покупця товару;
  • опис конкурентів і ЦА.

Приклад брифу:

Приклад брифу

Що стосується ТЗ, то його готують на будь-який контент, будь то рекламний текст або стаття в блог. У ньому викладені безпосередньо вимоги до матеріалу:

  • тема статті і її обсяг;
  • ключові слова;
  • технічна унікальність і т.д.

Фрагмент звичайного ТЗ:

Фрагмент звичайного ТЗ

Приклад ТЗ для статтіЩо таке бриф

Фрагмент ТЗ для конкретної статті:

Приклад ТЗ для статті

Якщо надійшло замовлення на написання текстів для одного проекту, то бриф досить буде заповнити лише один раз. При цьому технічне завдання необхідне для кожного тексту.

Як скласти ефективний бриф для клієнта?

Створення брифу – справа відповідальна. В цей документ потрібно додати всі уточнюючі питання, які знадобляться для вивчення бізнесу клієнта. Їх не повинно бути занадто багато і навпаки. Оптимальна кількість пунктів – близько 10. Але якщо мова йде про замовлення складної послуги, то розділів може бути більше.

У загальному порядку, такий опитувальник повинен допомогти вам дізнатися:

  1. Назву компанії, її переваги і її конкурентів.Про товар\послуги, їх характеристики та особливості.
  2. Портрет потенційних клієнтів і їх потреби.
  3. Наявність акцій, знижок, спеціальних пропозицій.
  4. Вимоги по SEO (обсяг, стиль написання тексту і т. п.).
  5. Тип тексту (продаючий, рекламний, інформаційний, SEO).
  6. Приклади вдалих і невдалих текстів (на думку замовника).
  7. Додаткові побажання клієнта.

У бриф для замовника можна додавати будь-які питання, які вас цікавлять. Ви можете попросити клієнта вказати приблизну структуру статті, написати ключові слова, які, на його думку, повинні бути використані в тексті і запитати, про що краще не варто згадувати.

Обов’язково прочитайте: Яндекс. Вордстат (WordStat): як зібрати ключові запити?

Важливо! Не турбуйте клієнта питаннями, на які ви зобов’язані знати відповідь: на якій відстані один від одного потрібно вписати ключові слова, чи повинен головний ключ бути вписаний в заголовок і т. п.

Оформити бриф можна двома способами на вибір:

  • Гугл-форми – можна використовувати сервіс Google Forms. Для цього потрібно завести аккаунт в Google Drive і створити форму опитувальника. Google Forms пропонує шаблони на вибір, кожен з яких можна легко підправити під конкретний проект (приклад одного з них показаний нижче).

Сервіс Google Forms для складання брифу

  • Документ Word – самий звичний і перевірений спосіб. Не забудьте персоналізувати документ, додавши в самому початку опитування логотип і свої дані для зв’язку (телефон, e-mail, посилання на сайт.).

Оформлення брифу

Вибирайте будь-який зручний варіант оформлення брифу але пам’ятайте, що головне – отримати повну інформацію і виконати роботу якісно.

Коли відправляти бриф замовнику? «Дорога ложка до обіду», тому після обговорення загальних нюансів відправте бриф клієнту на пошту. Це дозволить заощадити не тільки ваш, а і його час: вам не потрібно чекати, коли він буде в мережі і зможе поговорити з вами по телефону.

На замітку! Краще заповнювати бриф до визначення вартості проекту, оскільки, побачивши результат, може виявитися, що обсяг вимог замовника набагато більший, ніж ви подумали на початку знайомства з ним.

Зрозуміло, технічне завдання складається набагато легше і швидше, якщо під рукою є детальний бриф. Ще один важливий момент: попросіть посилання на проекти, фотографії на пошту – все стане в нагоді.

Як заповнювати бриф: практичні рекомендації

Швидко і грамотно заповнити даний опитувальник допоможуть наступні поради:

  • після опрацювання брифу часто залишаються питання і починається довге листування з клієнтом, тому можна заповнювати його разом (по скайпу, телефону або при особистій зустрічі);
  • брифінг по телефону або скайпу допоможе дізнатися цікаві подробиці про бізнес замовника. Зрештою, деякі люди просто не люблять і не вміють висловлювати свої думки в письмовому вигляді;
  • не варто заповнювати анкету самостійно і тільки потім відправляти її клієнту на перевірку (хто, як не замовник зможе чітко і правильно вказати всі відповіді на поставлені питання).

Заповнений бриф дозволяє отримати відповіді на всі найважливіші питання, які стануть в нагоді при написанні статей експертного рівня.

Замість висновку: що буде, якщо працювати без брифу?

Як організувати робочий процес кожен вирішує сам. Але всі професійні копірайтери, серйозні агентства інтернет-маркетингу та веб-студії відправляють бриф кожному клієнту, тому що розуміють – від якості роботи безпосередньо залежить їхній дохід і репутація.

А що буде якщо не використовувати такий опитувальник? Та нічого. Ні професійного зростання, ні розвитку, ні великих замовлень, ні задоволення від своєї праці. Бриф – основа плідної і успішної співпраці між копірайтером і клієнтом.

Трішки гумору по темі:

Анекдот про бриф

Дуже важливо переконати замовника в тому, що бриф допоможе швидше розібратися в специфіці компанії, виділити її головні переваги, підвищити конверсію, а значить і прибуток.

Читайте також: Продаючий текст «Про компанію»: рекламні моделі, структура, приклади

На етапі підготовки до написання текстів для нової компанії копірайтер повинен дізнатися всі побажання клієнта. Причому краще, якщо це буде не довге листування в скайпі або вайбері, а заповнена самим замовником анкета. Це допоможе краще зрозуміти його вимоги і виставити розумну вартість за проект.

Як заповнити бриф

І на десерт: поради щодо складання брифу:

  • уникайте закритих питань (відповідь на які можуть звучати як «так» або «ні»). Краще дати замовнику свободу вираження думок, тим більше це допоможе дізнатися дійсно корисну інформацію про бізнес;
  • при складанні списку питань враховуйте всі можливі аспекти, які виникають у вас в роботі над схожими проектами;
  • відразу уточніть обсяг і стиль написання текстів. Переконайтеся, що результат роботи ви бачите з клієнтом однаково;
  • підібравши список питань, переконайтеся, що всі вони важливі і різні (не потрібно «перекручувати» пропозиції, запитуючи про одне й те ж);
  • якщо пунктів більше десяти, то краще їх згрупуйте за категоріями: інформація про компанію, про замовлення, про розміщення;
  • опитувальник повинен бути зрозумілим, щоб замовнику не довелося перепитувати, що і куди писати;
  • заздалегідь запитайте до якої дати клієнтові потрібно підготувати тексти, це допоможе вам грамотно розпланувати свій робочий час і скласти контент-план.

Рекомендую ознайомитись: Як правильно скласти контент-план?

Я розглянула основні питання, пов’язані з використанням брифів. Сподіваюся, ця стаття була для вас цікавою і корисною. Дякую за увагу!

P.S. Залишилися питання щодо складання брифу? Пишіть їх в коментарях.

Автор: Алёна Копанёва

Открыть
чат Задать вопрос