fbpx

Support Ukrainians. Boycott russian and belarusian products

clock icon Время чтения 7 мин. | 7.11.2019 |
7 Листопада, 2019

Атрибут Nofollow и тег Noindex. Що варто знати для успішної оптимізації сайту?

Статтю змінено у вересні 2022 року.

Маніпуляція посиланнями на сайті допомагає правильно розподіляти вагу і координувати індексацію. Буває, що в процесі оптимізації необхідно приховати від пошукової системи деякі зовнішні посилання або якось заборонити боту переходи по ним. Це допомогло б звернути увагу пошукової системи на більш важливі посилання, а другорядні або сумнівні виключити з індексу. Схожа ситуація і з контентом, коли потрібно закрити від системи окремі фрагменти тексту або цілі сторінки.

Для вирішення таких завдань використовують атрибут rel=«nofollow» та тег rel=<noindex>. Ця стаття — докладна інструкція щодо роботи з ними.

Прочитайте також: Індексація сайту: 7 способів швидкої перевірки та прискорення

Nofollow та Noindex – теги для оптимізації сайту: як вони працюють

Nofollow та Noindex — це тег та атрибут, які використовують для того, щоб приховати сумнівний контент чи посилання на сторінці. Відразу акцентую вашу увагу на тому, що це два абсолютно різні елементи коду сторінки, які не можуть бути взаємозамінними. Використовуються теги Nofollow та Noindex для різних цілей. Яких саме і як вони працюють, читаємо далі у статті.

Тегу <noindex> немає в офіційному переліку HTML-розмітки, і він розпізнається тільки пошуковими ботами розробника (Yandex), а також системою Рамблер. Пошукова система Google ігнорує всі заборони, виставлені цим тегом.

Спочатку тег використовувався для «відсіювання» інформації, що не несе смислового навантаження. Наприклад, службових файлів.

Але незабаром вебмайстри знайшли для нього і інші призначення, а саме, приховування від індексації:

  • кодів різних лічильників (liveinternet, лічильники ІКС і PR, інше);
  • часто мінливого тексту;
  • «наскрізних» блоків, інформація в яких дублюється на сторінках;
  • копіпаста, тобто краденого контенту;
  • форм розсилок і підписок;
  • відгуків, коментарів, особливо якщо вони містять нецензурну або некоректну лексику.

Під час використання тегу <noindex> можуть виникати певні труднощі. По-перше, недосвідчені сеошники і ті, хто не знайомий з цим елементом, досить часто прописують конструкцію з noindex таким чином: rel=«noindex». Насправді це помилковий код, оскільки noindex є саме тегом, а не атрибутом.

Також потрібно бути готовим до того, що приховуючи частину контенту на сторінці тегом noindex, при валідації сайту виникатиме багато помилок у коді. Знову ж таки це пов’язано з тим, що тег не знайомий більшості відомих пошукових систем. Крім того, noindex — не стандартний тег і деякі HTML-редактори просто відмовляються сприймати його. Наприклад, WordPress взагалі видаляє тег із коду.

Але вирішення проблеми є. Прописавши тег, як показано на малюнку нижче, вдасться уникнути проблем валідації, навіть на WordPress:

Для приховування внутрішніх, зовнішніх, а також посилань, які є в коментарях для блогу, картинок та реклами тег Noindex не підходить. В такому випадку використовують атрибут Nofollow. Його головне призначення – не передати вагу посилання з вашого сайту на який посилається. Але нюанс у тому, що тег все одно цю вагу не збереже, він її просто спалює.

Атрибут доречно використовувати в 3-х випадках:

  1. Контент сумнівної якості. Якщо не можете поручитися за зміст сторінок, на які ведуть посилання з вашого сайту, краще відразу закрити їх Nofollow. Це допоможе не пов’язувати себе з недобросовісними користувачами Мережі, а також уберегтися від спаму. Спамери побачать, що ви закриваєте всі дивні посилання і у них відпаде бажання «атакувати» ваш сайт.
  2. Платні посилання. Щоб не впливати на результати пошуку, Гугл радить закривати такі посилання атрибутом Nofollow. Зокрема, його пошукові боти вимагають автоматичного доступу до платних посилань, щоб відрізняти звичайний матеріал від комерційного.
  3. Корекція індексування. За допомогою Nofollow можна налаштовувати пріоритетність сканування сторінок сайту ботами. Наприклад, роботи не займаються реєстрацією і не входять в акаунти, а значить атрибут можна спокійно встановлювати на посиланнях «Реєстрація», «Контакти», «Вхід». При цьому залишати відкритими посилання, які ви б хотіли бачити в індексі.

При внутрішньому посиланні атрибут не використовується.

Nofollow — це стандартизований атрибут, який розуміють та розпізнають абсолютно всі пошукові системи.

Детальніше про те, як прописати Nofollow та Noindex теги правильно, читайте в наступному розділі.

Правила використання тегів при оптимізації сайту

Про те, як застосовувати атрибут Nofollow та Noindex тег написано безліч статей в Інтернеті. Але не дивлячись на велику кількість матеріалу, новоспечені вебмайстри іноді практикують масове закриття посилань або не унікального контенту. Таким чином вони сподіваються зберегти вагу сторінок і виглядати краще «в очах» пошукової системи.

Щоб написати цей матеріал, я проаналізувала більше 20 сайтів по темі, думки експертів і створила підказку для вебмайстра. Мануал допоможе не наробити помилок при використанні тегів.

Як приховати контент тегом Noindex?

Почнемо по порядку. Що означає, коли вебмайстри говорять: «Заборонений до індексування тегом Noindex?» Йдеться про те, що від пошукової системи заховані окремі ділянки тексту. На практиці це зробити просто. Потрібно в коді сторінки прописати:

Нагадаю, що така заборона буде актуальна тільки для 2-х пошукових систем, тобто, їх роботи просто не помітять текст, «прихований» під тегом. При цьому він потрапить в індекс інших систем.

Сам розробник тегу Noindex застерігає, що часте застосування коду може бути розцінено, як «сіра» оптимізація. Наприклад, коли вебмайстри ховають від робота неунікальний контент, пропонуючи натомість тексти, перенасичені ключами.

Більшість пошукових систем намагаються активно боротися з такими «недобросовісним» сайтами і навіть виробили для цього дієві методи. Вони все одно проводять аналіз прихованого тексту, індексує його, а потім відфільтровують із видачі вміст із тегом. Але якщо під час аналізу бот пошуковика вирішить, що сайт застосовує тег для неправомірного впливу на результати видачі, він накладе санкції.

Атрибут Nofollow для приховування небажаних посилань і реклами

Тепер поговоримо про Nofollow. У коді сторінок він використовується з атрибутом «rel=». Тег входить в стандартну класифікацію HTML-коду і розпізнається абсолютно всіма пошуковими системами.

Атрибут rel=«nofollow» застосовується, коли потрібно:

  • знизити передачу ваги або виключити посилання зовсім, щоб пошукова система не посилалася на ваш сайт із «поганих» чи нетематичних майданчиків;
  • розподілити вагу між внутрішніми та зовнішніми посиланнями;
  • врегулювати кількість допустимих посилань на сторінці;
  • закрити у коментарях посилання, які передбачають передачу ваги.

Код з Nofollow прописується так:

Подивіться, як виглядає директива в «адмінці» сайту. На сторінці для користувачів посилання виглядає стандартно і залишається клікабельним.

Захоплюватися атрибутом rel=»nofollow» також не варто. Постійно закриваючи їм посилання, можна самому потрапити під «немилість» пошукових систем. Вони просто втратять рівень довіри до вашого майданчику.

Чи передає атрибут Nofollow вагу

Застосування Nofollow не робить посилання невидимим, а лише вказує, що по ньому не потрібно йти та індексувати документ, на який вона веде.
Згідно заяв Google, пошукова система не передає посилальну вагу, укладену в атрибут rel=»nofollow». Тим не менш, деякі дослідження доводять, що Google розпізнає посилання на соцмережі Facebook, Twitter незважаючи на атрибут nofollow.

Незалежно від відношення пошукової системи до атрибуту nofollow, посилальний профіль рекомендується робити різноманітним, тому в будь-якому випадку варто розбавляти анкор-лист посиланнями з rel=»nofollow».

Мета-тег “mate name” з Nofollow і Noindex

Nofollow та Noindex — теги, які працюють як окремо, так і разом. Приклад одночасного використання прописується в коді таким чином:

Крім самостійного використання, Nofollow та Noindex теги, які застосовуються як значення атрибуту вмісту у складі мета-тега robots. Призначення тегів nofollow і noindex залишається тим самим. Виглядає код так:

Головна різниця в тому, що мета-тег прописується на початку сторінки та забороняє індексацію всієї інформації на цій сторінці, включаючи зовнішні посилання. Встановлюється meta noindex, nofollow в секцію <head> на сторінці, яку потрібно закрити.

Прописати код можна вручну або використовувати SEO- плагіни. Приклад для тих, чий сайт працює на базі WordPress:

Роботс включає директиви, які розділяються комами:

  • Index/Noindex — визначають правила індексації сторінки;
  • Follow/Nofollow — дозволяють/забороняють йти зі сторінки за допомогою посилань.

Є кілька варіантів написання конструкції з мета-тегами robots. Залежно від бажаного результату, код може мати наступний вигляд:

<meta name =»robots» content = »noindex, follow» /> Використовується, якщо закрити від індексації потрібно весь вміст сторінок, крім посилань.
<meta name =»robots» content = »noindex» />  В такому випадку пошуковій системі забороняється індексувати сторінку, але переглядати її та переходити за посиланнями можна.
<meta name =»robots» content = »index, nofollow» /> Пошуковим системам дозволяється тільки індексування, без переходу по посиланнях.
<meta name =»robots» content = »nofollow» /> Виконує аналогічну з попередньою комбінацією функцію.
<meta name =»robots» content = »noindex, nofollow» />  Закривається повністю все: індексація, і переходи по посиланнях.

Якщо ви хочете приховати сторінку тільки від Гугла, варто вказати в коді назву Googlebot – основного пошуковика системи. Приклади кодів для різних випадків можна подивитися в довідці Google. У форматі статті я покажу тільки конструкцію для заборони сторінки від індексації:

До речі, заборонити індексацію сторінки можна і без прописування директиви мета-тег з noindex/nofollow. Зробити це допоможе robots.txt за допомогою Disallow. У robots.txt також можна заборонити індексацію папки, типу файлу, результатів пошуку по сайту та ін. Але якщо існує необхідність закрити певну сторінку, краще прописувати мета-теги Noindex і Nofollow.

Правда, такий метод менш ефективний. Пошукові системи сприймають robots.txt не як «наказ», а в якості рекомендацій. Тобто, якщо в txt дозволено індексувати сторінку, а мета-тег забороняє це робити, то пошуковик у 99% випадків прислухається до директив останнього.

Загалом, для не проіндексованих сторінок можна використовувати будь-який варіант. Але коли хочете виключити з індексу пошукової системи вже проіндексований ресурс, краще прописувати мета-тег.

Можливо, вас також зацікавить: Як розмістити і прискорити індексацію статті? 5 секретів успіху

Найчастіші помилки застосування

Директиви прості, область застосування їх також зрозуміла – якщо ви фахівець. А ось новачки часто роблять помилки при використанні тегів. Причому, деякі можуть стати фатальними для сайту.

Розглянемо приклади, як не потрібно використовувати Nofollow і Noindex теги:

  • Для внутрішніх посилань. Це перешкоджає передачі PageRank всередині сайту (стосується rel =”nofollow”, адже Noindex на посиланнях зовсім непотрібний). На подібні нюанси застосування атрибута робить акцент і глава Google по боротьбі з веб-спамом Метт Каттс в своєму відео-навчальному тренінгу.
  • Для посилань на сторінки фільтра. Реалізувати фільтри краще за допомогою JS або закривати сторінки мета-тегом noindex, nofollow.
  • Прописувати одночасно обидва тега для однієї сторінки (не стосується мета-тег). Щоб закрити посилання, досить атрибута rel = “nofollow”, додаткової підстраховки не потрібно. До того ж, така велика кількість заборони може налаштувати пошукову систему негативно по відношенню до вашого сайту.

Крім цього, не використовуйте спільно мета-тег robots і robots.txt. Щоб бот побачив заборонену директиву на індексацію, сторінка повинна бути відкрита в txt.

Стаття в тему: Створити Robots.txt – просто, як 2х2

Реакція пошукових систем на заборонні теги

Про те, як ставиться пошукова система Google до використання атрибута Nofollow, можна дізнатися від самих представників компанії. Наприклад, з довідки Search Console.

Що це таке читайте тут: Гугл Вебмайстер: налаштування. 20 інструментів Search Console

Розповім коротко, що написано в цьому документі. Тег rel=»nofollow» показує пошуковій системі, що переходити по посиланню не потрібно. І, як правило, пошуковий бот слухає цю команду, тобто прибирає посилання, закриті атрибутом, з усієї Мережі.

Але в кожному правилі є винятки. Наприклад:

  • посилання з nofollow будуть проіндексовані, якщо на сторінку посилаються інші сайти, які не використовують заборонений тег;
  • якщо сторінка з посиланнями є в карті сайту.

Детальніше про карту сайту читайте тут: Карта сайту – що, як, навіщо. Повне керівництво по Sitemap

Як вже говорилося вище, тег Noindex Гугл не сприймає зовсім.

Як проаналізувати наявність атрибута Nofollow і тегу Noindex??

Проаналізувати наявність забороняючих Nofollow та Noindex тегів у коді сторінки допоможе браузерне розширення RDS бар. Встановіть утиліту безкоштовно через віртуальний магазин. Щоб софт коректно показував приховані тегами посилання необхідно правильно його налаштувати.

Читайте також: Биті посилання, як знайти і знешкодити

Як це зробити? Після того, як розширення встановлено:

  • заходимо в пункт «Налаштування»;
  • в розділі «Підстановка» ставимо галочки навпроти потрібних тегів для підсвічування;
  • кнопка «Зберегти».

Ви можете вибрати різний варіант підсвічування, наприклад, я поставила «Перекреслений текст».

Коли всі налаштування виконані, відкриваємо сторінку сайту, яку хочемо перевірити. У правому верхньому куті екрану активуємо значок RDS бар. Дивимося. Всі номери, закриті атрибутом Nofollow «як на долоні». Тега Noindex на сторінці немає.

На завершення

Наостанок, хочу залишити кілька порад, які допоможуть успішно оптимізувати сайт, за допомогою Nofollow і Noindex як тег та атрибут:

  • Використовувати Noindex потрібно дуже обережно. Адже якщо у вас на сайті розміщений експертний і унікальний контент, навіщо приховувати його від Яндекс і Рамблер? В іншому випадку, наприклад, коли закритий копіпаст або нецензурні фрази – потрібно бути готовим до того, що пошукова система все одно проаналізує матеріал. Якою буде реакція пошукової системи на ці результати, передбачити складно.

Стаття в тему: Захист контенту від крадіжок: 7 дієвих способів

  • Додавайте в статті 2-3 посилання на корисні для своїх читачів ресурси. Це підвищить ваш авторитет, як в їхніх очах, так і перед пошуковою системою. Закривати абсолютно всі зовнішні посилання атрибутом rel=»nofollow» не рекомендується, адже він все одно не збереже вагу, зате може допомогти правильно розподілити його. Використовуйте тег на незначних посиланнях, авторитетні ж (наприклад, на Вікіпедію), залишайте відкритими.

А як ви використовуєте атрибут Nofollow и Noindex тег? Чи потрібні вони сайту? Діліться своїми думками в коментарях. Якщо стаття була корисною, обов’язково розкажіть про неї іншим.

Отримати практичні навички написання SEO-статей можна на курсі «Креативний SEO-копірайтинг»:

Автор статьи

Экономист. Более 2-х лет работает в сфере копирайтинга. Пишет экспертные уникальные статьи на любые темы. Создает материал «с душой». Подписывайтесь на автора в социальных сетях.

View Category