Переклад тексту, розміщенного на сайті SEMANTICA.
Часта ситуація: власник бізнесу або керівник хоче створити стратегію просування в Інтернеті, найняти digital-маркетолога в штат, але не має знань і навичок у даній сфері. Як ще на етапі розгляду резюме виявити компетентних претендентів?
Ми розглянемо, якими навичками повинен володіти digital-маркетолог, які його основні обов’язки і допоможемо розібратися, як має виглядати CV, на яке варто витратити свій час.
Правильно оформлене резюме — «упаковка» digital-маркетолога
«Зустрічають по одягу, а проводжають по розуму». Це ж стосується і резюме. Переглядаючи відгуки на вакансію, звичайно ж, увагу затримуєш на правильно і красиво оформлених CV.
Давайте розглянемо приклад резюме, створеного в безкоштовному онлайн-конструкторі Sweet CV.
У цьому резюме інформація подається стисло і структуровано. Воно оформлене з використанням піктограм і кольорів, блоки розставлені в правильній послідовності. Якщо кандидат оформив CV в корпоративних кольорах вашої компанії — це свідчить про його серйозні наміри і бажання співпрацювати.
Але варто пам’ятати, що «гарна обгортка» далеко не завжди є підтвердженням компетентності фахівця.
Структура правильного Curriculum vitae
Щоб не витрачати свій час даремно, оцініть структуру резюме. Уже на цьому етапі можна відсіяти частину відгуків.
Гарне Curriculum vitae містить блоки в такій послідовності:
- П. І. Б (повністю) і контакти для зв’язку (телефон, e-mail, посилання на сторінки в соціальних мережах), місто і країна проживання (не обов’язково). Далі повинна бути вказана бажана посада або мета пошуку роботи. Це можуть бути: консультант з маркетингу, асистент інтернет-маркетолога, digital-маркетолог, провідний digital-маркетолог, керівник відділу маркетингу.
- Фотографія. Повинна бути в офіційно-діловому стилі. Є претенденти, які додають фото в сонцезахисних окулярах або на природі, що говорить про їх вільну натуру і про те, що людина потенційно здатна порушити вимоги корпоративної культури компанії.
- Розділ «Про себе». Тут мають бути коротко вказані ключові навички та чому вакансія цікава здобувачеві.
- Освіта. Здобувачі вказують інформацію в зворотному хронологічному порядку. Додатковим плюсом буде, якщо у кандидата профільна освіта — маркетолог. Мають бути вказані: назва ВНЗ, факультет, спеціальність і роки навчання.
- Досвід роботи. Найбільш значущий блок для майбутнього роботодавця. У зворотному хронологічному порядку зазначаються: повна назва компанії, період роботи (від і до), посада і ключові обов’язки. Іноді здобувачі вказують контакти особи з попередньої компанії для підтвердження досвіду і рекомендацій від роботодавця.
- Досягнення. У цьому блоці кандидати вказують свої заслуги на попередніх місцях роботи. Деякі претенденти тут пишуть про участь у конференціях або майстер-класах.
- Додаткова інформація. Розбиваємо на блоки:
- знання мов (рівень володіння російською, англійською, українською або іншими);
- хобі (мають бути пов’язані з посадою). Якщо кандидат у поле «хобі» вказує, як він любить котів, риболовлю чи гру в футбол — це не є додатковою перевагою для здобувача;
- наявність водійських прав — перевага, особливо якщо посада передбачає поїздки;
- курси і сертифікати — назви пройдених тренінгів та отримані нагороди.
Як правило, гарне резюме займає одну-дві сторінки А4. Завдяки розбиттю на блоки і структуруванню інформації його легко читати.
Оцінюємо hard-skills digital-маркетолога
Які професійні навички повинні зазначати digital-маркетологи? Розглянемо обов’язки, виходячи з рівня бажаної посади.
Помічник маркетолога
Ця посада може передбачати виконання таких обов’язків:
- аналіз і сегментація цільової аудиторії;
- пошук нових джерел трафіку і лідогенерації;
- налаштування системи аналітики;
- підвищення конверсії посадочних сторінок;
- покращення показників воронки продажів;
- написання рекламних статей або оголошень;
- робота з інтернет-маркетологом зі складання звітів та аналізу показників ефективності.
Перевірити наявність цих навичок у претендента на етапі розгляду резюме, на жаль, не можна. Але якщо маркетолог вказав у своєму резюме, якими саме сервісами вміє працювати, яких показників KPI досягав, це може говорити про те, що у нього є досвід і hard-skills.
Інтернет-маркетолог
Digital-маркетологами стають ті, хто попрацював на посаді помічника, вміє керувати іншими співробітниками і володіє одним-двома інструментами (налаштування контекстної або таргетованої реклами, контент-маркетинг, SEO, SMM).
До додаткових hard-skills інтернет-маркетолога (яких немає у початківця) можна віднести:
- підготовку плану і digital-маркетингової стратегії;
- аналіз рекламних активностей конкурентів;
- управління рекламним бюджетом;
- управління контекстною рекламою;
- управління таргетованою рекламою в Facebook і Instagram;
- визначення та аналіз Key Performance Indicators (KPI, ключових показників ефективності);
- складання звітів про проведені роботи і підготовка рекомендацій щодо подальшого розвитку;
- координація роботи інших digital-фахівців.
Керівник відділу digital-маркетингу
Керувати відділом може спеціаліст, який володіє навичками використання всіх інструментів і вміє координувати і контролювати інтернет-маркетологів та інших фахівців. Тому він повинен мати знання не тільки в своїй галузі, але і в сфері копірайтингу, SMM, таргетингу, пошукового просування (SEO), трафік-менеджменту, налаштування таргетованої реклами. Це дозволить ефективно координувати роботу інших співробітників. Підтвердженням наявності hard-skills є досвід роботи на даній посаді.
Залежно від сфери роботи підприємства і цілей і завдань, які стоять перед фахівцями, перелік обов’язків та навичок digital-маркетологів різних рівнів може відрізнятися.
Soft-skills: чому також важливі?
Нерідкі випадки, коли хороший фахівець зовсім не вміє працювати в команді, боїться відповідальності, публічних виступів. Найкращий варіант, коли у кандидата розвинені і hard-skills, і soft-skills. Особливо це важливо для digital-маркетолога, адже йому потрібно координувати роботу інших фахівців і часто взаємодіяти з колективом.
До «гнучких навичок» належать:
- здатність до самоорганізації;
- прагнення саморозвитку;
- адаптивність, гнучкість, відкритість новому;
- вміння знаходити рішення в складних ситуаціях;
- управлінські навички;
- позитивне мислення;
- комунікативні навички.
Якщо певні навички вказані в резюме digital-маркетолога, це свідчить про те, що кандидат зможе ефективно працювати в команді і керувати іншими фахівцями.
Для перевірки достовірності інформації про наявність soft-skills вивчіть досвід претендента і, найголовніше, як довго він працював у різних компаніях. Нетривалий термін роботи на тій чи іншій посаді може говорити про те, що здобувачеві складно налагодити комфортні взаємини в колективі.
Перевіряємо досвід роботи
У цьому блоці здобувачі вказують свої кейси та досягнення (KPI) по проектах. Для перевірки достовірності досвіду інтернет-маркетолога краще не полінуватися і зателефонувати на попередні місця роботи. Є претенденти, які вказують досвід, якого насправді немає, або приписують собі вигадані досягнення.
Перевіряючи цю інформацію, можна отримати зворотний зв’язок від колишніх роботодавців і виявити справжні причини звільнення, про які люблять замовчувати або недоговорювати здобувачі.
KPI digital-маркетологів
Гарний той маркетолог, який знає, які 20% зусиль дають 80% результату, вміє розраховувати KPI своєї роботи і коригувати стратегію розвитку, виходячи з отриманих метрик. Тому вивчаючи кейси здобувача, зверніть увагу, яких показників ефективності він досягав.
Залежно від цілей на попередньому місці роботи, є два підходи:
- конверсійний — маркетингова діяльність, головна мета якої — перетворення відвідувачів на покупців;
- іміджевий — не продаж продуктів безпосередньо у цей момент часу, а комплекс дій з формування у цільової аудиторії позитивного ставлення до бренду.
Вони дозволяють використовувати різні інструменти і показники ефективності.
KPIs при конверсійному підході
При конверсійному підході перед бізнесом стоять завдання:
- Онлайн- і офлайн-продажі;
- Завантаження прайсів, документів або додатків;
- Заповнення контактних форм на сайті (зворотний зв’язок, заявки).
Для вирішення цих завдань маркетологи можуть використовувати комплекс або окремі інструменти, такі як:
- таргетована реклама в Facebook і Instagram;
- контекстна і медійна реклама;
- пошукова оптимізація (SEO);
- контент-маркетинг в ЗМІ, блогах і тематичних майданчиках;
- тизерна реклама;
- ремаркетинг;
- відеореклама;
- e-mail-маркетинг;
- мобільні додатки;
- реклама в сторонніх додатках;
- реклама на прайс-агрегаторах і тематичних порталах.
Застосовуючи дані інструменти, маркетологи планують такі метрики:
- вартість продажу/ліда (CPA);
- обсяг продажів/лідів.
Якщо здобувач вказав у резюме, яких KPIs досягав або як їх підвищив за час роботи, то це його додаткова перевага. Але варто пам’ятати: досягнення даних KPIs залежить не тільки від якості послуг маркетолога, а й від самого продукту (сервісу) і роботи відділу продажів. Тому високі заслуги не завжди є підтвердженням компетентності digital-маркетолога, як і низькі показники KPIs можуть бути отримані через неправильні дії інших відділів.
KPI при іміджевому підході
Для малого та середнього бізнесу важливо не тільки отримувати продажі, а й розвивати бренд.
При іміджевому підході стоять такі завдання:
- підвищення впізнаваності бренду;
- інформування цільової аудиторії про нові продукти або їх опції;
- управління репутацією;
- отримання зворотного зв’язку;
- формування лояльності до компанії або бренду.
Для вирішення таких завдань застосовуються інструменти:
- контент-маркетинг у блогах, ЗМІ, на тематичних майданчиках;
- SMM-просування і таргетована реклама в Facebook і Instagram;
- відеореклама;
- e-mail-маркетинг;
- пошукова оптимізація (SEO);
- реклама в мобільних додатках;
- моніторинг згадок бренду в Інтернеті;
- робота з відгуками на майданчиках;
- медійна реклама.
Ефективність використання даних інструментів оцінюється за допомогою:
- аналізу кількості передплатників;
- показників залученості (лайки, коментарі, репости) і охоплення, вартість охоплення;
- перегляди відео, вартість перегляду (CPV).
У digital-маркетингу є багато аналітичних програм і сервісів, які дозволяють обчислити точні значення різних метрик. Завдяки їх аналізу маркетологи коригують стратегію розвитку. В ідеалі, digital-маркетолог повинен уміти визначати KPIs, контролювати роботу підрядників з використання окремих інструментів. Ця інформація також подається в резюме у блоках «Досвід роботи», «Досягнення».
Наявність супровідного листа
Додатковий плюс для кандидата — наявність супровідного листа. Зверніть увагу, наскільки детально здобувач ознайомився з вимогами вакансії, з корпоративним сайтом і інформацією про компанію. Це говорить про те, що у фахівця дійсно є бажання працювати на підприємстві і він не робить автоматичних відгуків, перебуваючи в постійному пошуку.
Як правило, в супровідному листі здобувачі вказують: кейси та досягнення за проектами, свої навички і контакти. Як показано на прикладі нижче, лист повинен бути складений в офіційно-діловому стилі.
Якщо ж супровідний лист написаний у вільному стилі, без поваги до того, хто його читає, то можна не витрачати свій час на подальший розгляд резюме.
Підводимо підсумки
На закінчення тезисно виділимо головне, що потрібно зробити при розгляді резюме від digital-маркетологів:
- оцінити оформлення CV;
- перевірити структуру резюме;
- вивчити hard-skills digital-маркетолога;
- з’ясувати, якими soft-skills володіє претендент і чи зможе він швидко влитися в колектив;
- перевірити достовірність досвіду роботи;
- проаналізувати, які KPI digital-маркетолог вміє визначати і досягав, працюючи в інших компаніях.
Комплексно аналізуючи інформацію, можна виключити помилки в наймі і знайти фахівця, який буде ефективний саме для вашої компанії.
Отримати практичні навички написання SEO-статей можна на курсі «Креативний SEO-копірайтинг»: